Statystyka w zastosowaniach biznesowych?

Statystyka, to zgodnie z encyklopedyczną definicją, nauka zajmująca się pozyskiwaniem oraz analizowaniem danych wraz z ich odpowiednią prezentacją. W dużej mierze zajmuje się ona badaniem otaczającego nas świata, poprzez pozyskiwanie informacji na temat poszczególnych zjawisk, oraz ich analizowania w celu znalezienia odpowiedzi na konkretne pytania. Generalnie rzecz ujmując, statystyka będzie zajmowała się opisaniem złożoności problemów których nie sposób zbadać ściśle w stu procentach, przez wzgląd na ich rozległość.

Statystyka w biznesie?

Ale jak to się ma do działalności gospodarczej? Z całą pewnością ma się bardzo dobrze. Otóż statystyka, jak już wspomnieliśmy opisuje przede wszystkim zjawiska masowe. A czymże jest pęd ludzi ku zaspakajaniu swoich potrzeb jeśli nie zjawiskiem masowym? Dlatego też statystyka w tym ujęciu, będzie badała przyczyny takiego a nie innego zachowania poszczególnych ludzi z uwzględnieniem różnić pomiędzy nimi. Jak to natomiast wykorzystać w działalności gospodarczej?

Otóż w przypadku kiedy statystycznie dowiedziemy, że osoby w pewnym przedziale wiekowym, z danym wykształceniem i poziomem zarobków chętniej sięgają po produkty z określonymi parametrami, będziemy mogli wyjść naprzeciw ich potrzebom tworząc produkty który będą spełniały ich wymagania. Można będzie stworzyć jeden produkt w wielu wariantach spełniających potrzeby różnych grup odbiorców. Właśnie dla tego na rynku telefonów czy też laptopów mamy do czynienia z tak wielkim ogromem różnorodności modeli oraz poszczególnych konfiguracji sprzętowych. Jednemu wystarcza telefon do dzwonienia, inny zaś potrzebuje w telefonie, aparatu fotograficznego, czy też obsługi plików muzycznych mp3.

Jak więc wykorzystać tę wiedzę?

Na przykład w sytuacji wspomnianych telefonów komórkowych, przeprowadzając badanie na próbie tysiąca osób w określonym przedziale wiekowym, możemy określić jakie modele będą cieszyły się największą popularnością. Oczywiście w wymiarze procentowym. Jeśli teraz przełożymy to na liczebność całej grupy potencjalnych klientów będzie można sprawdzić jak wiele telefonów danego typu należy wyprodukować w celu zaspokojenia rynku, oraz jakie z tego tytułu firma może osiągnąć przychody. Dzięki temu nie będzie ona produkować towaru ponad potrzeby rynku, ani też w zbyt małych ilościach. Jeśli zaś dana grupa z konkretnymi wymaganiami jest zbyt mała, aby opłacało się zaspakajać jej potrzeby, to po prostu zostanie zignorowana. To właśnie dlatego statystyka jest tak dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, wobec czego warto korzystać z tego rodzaju rozwiązań, w celu stałego usprawniania swojej działalności.

Gdzie zaopatrzyć się w dane statystyczne?

Jeśli chodzi o podstawową wiedzę statystyczną, to możemy to zrobić na stronach Głównego Urzędu Statystycznego, natomiast w bardziej złożonych, rynkowych przypadkach, konieczne będzie skorzystanie z usług zewnętrznych firm zajmujących się statystyką. Na stronie rstat.pl znajdziemy odpowiednie informacje w tym zakresie, dokąd serdecznie odsyłamy wszystkich zainteresowanych zagadnieniem statystyki stosowanej w działalności gospodarczej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *